Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
luistercijfers van maart tot juni 2019
#1
Studio Brussel en Qmusic hebben goede zaken gedaan in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit blijkt uit de nieuwe Luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. Beide zenders stegen. Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen, terwijl Nostalgie in Wallonië haar koppositie verstevigde.

Luistercijfers België: Winst voor Qmusic en Studio Brussel De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten de periode maart tot en met juni 2019. In tegenstelling tot in Nederland worden de luistercijfers in België maar zes keer per jaar gerapporteerd.

Dat is overigens al een hele verbetering, want voor 2018 verschenen de cijfers maar drie keer per jaar. Elke meting bevat nu een periode van vier maanden, waarvan twee maanden overlap met de vorige meting.

De familiezender VRT Radio 2 blijft veruit het populairst in Vlaanderen, maar duikt wel weer onder de magische grens van 30%. Het is voor het eerst sinds 2016 dat het station onder deze grens zakt.

Q en StuBru omhoog

De tweede plaats blijft in handen van Qmusic. Het station stijgt opnieuw en noteert nu 11,8% marktaandeel. Qmusic bereikt de meeste Vlamingen tussen 18 en 54 jaar: 577.000 elke
dag. De komende metingen worden spannend, aangezien de zender deze week met een vernieuwde ochtendshow is begonnen. Begin september worden ook elders in de programmering wijzigingen doorgevoerd. Bij de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen haalt Qmusic 18,5%.

Bij Studio Brussel was er ruimte voor een voorzichtige opluchting. Het station kreeg de eerste volle meting na de herpositionering eerder dit jaar onder ogen. En daar is in de 12+ cijfers is een stijging te zien: +0,5%-punt naar 11,5%.

“Ik ben natuurlijk blij om vast te stellen dat onze ‘reboot’ van begin dit jaar, waarin we ons inhoudelijk stevig op scherp hebben gezet, zijn effect niet heeft gemist,” reageert nethoofd Jan van Biesen.

Ook bij zusterstation MNM was er winst, zij het bescheiden.

Verlies voor Joe en Radio 1

Verlies was er dit keer voor Joe. Het marktaandeel daalde met 0,4%-punt naar 8,5%. Groter was de klap bij Radio 1, waar het marktaandeel met maar liefst 0,7%-punt kelderde. Nostalgie bleef constant. Ook hier wordt het de komende metingen spannend, want deze maand is de classic hitszender gestart met een nieuwe programmering.

Van de commerciële netwerkradio’s doet Topradio het het best met 1,0% marktaandeel, gevolgd door VBRO met 0,6% en NRJ met 0,2%.

Wallonië

In het Franstalige gedeelte van België verstevigde Nostalgie haar koppositie. Weliswaar steeg het marktaandeel maar met 0,1%-punt, maar de nummer 2 noteerde een daling. Het regionale netwerk VivaCité zakte met 0,3%-punt naar 14,1%. Het station noteert daarmee de tweede daling op een rij.

Winst was er voor Radio Contact. De dolfijn schoot met een half procentpunt omhoog naar 13,9%. Opvallend is dat rivaal NRJ dit keer juist met een half procent daalt.

Bel RTL heeft de dalende cijfers een halt toe weten te roepen en stijgt licht naar 11,8%. De classic rockzender Classic 21 doet na haar forse winst van de vorige meting weer een stapje terug en staat nu vijfde met 11,3% marktaandeel. Ook La Première daalde verder en dreigt nu ingehaald te worden door Pure. De alternatieve jongerenzender is, na een stevige opmars, het eerste kanaal tot op 0,3%-punt genaderd.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#2
VRT Radio 2 blijft in Vlaanderen de best beluisterde radiozender. Wel ziet de radiozender haar marktaandeel kleiner worden. Dit blijkt uit de luistercijfers over de meetperiode maart-juni van Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

VRT

VRT Radio 2 behaalde in deze meting een marktaandeel van 29,80 procent. In de vorige meetperiode was dit nog 30,38 procent. Daarentegen laat Studio Brussel een stijging van haar marktaandeel zien naar van 10,95 procent naar 11,50 procent. Studio Brussel heeft eerder dit jaar haar format aangepast en dat lijkt zijn vruchten af te werpen.

“Reboot”

“Ik ben natuurlijk blij om vast te stellen dat onze “reboot” van begin dit jaar, waarin we ons inhoudelijk stevig op scherp hebben gezet, zijn effect niet heeft gemist en nog meer Stubru-luisteraars inspireert. Een reeks nieuwe initiatieven zoals “Catch of the day”, waarin we dagelijks gloednieuwe muziek laten ontdekken. Of het succes van ons nieuw hiphopevent Hooray, bewijzen dat de rol van avontuurlijke muziekzender helemaal op ons lijf geschreven is.“, aldus Nethoofd Jan Van Biesen van Studio Brussel.

Qmusic

Qmusic behaalde in deze meetperiode een marktaandeel van 11,78 procent terwijl dit in de vorige meetperiode nog 11,46 procent.

Wallonië

In het Franstalig landsgedeelte staat Nostalgie op kop met 16,42 procent marktaandeel. De publieke radiozender RTBF Vivacité behaalde met 14,09 procent de tweede plaats, net voor Radio Contact (13,89 procent).
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#3
Studio Brussel kan heel mooie cijfers voorleggen voor de periode van maart tot juni, met een gestegen marktaandeel van 11,5 procent. Dat blijkt uit de nieuwste golf van radioluistercijfers berekend door het Centrum voor Informatie over de Media (Cim). Ook de andere VRT-radiozenders kunnen mooie cijfers voorleggen: Radio 1 behoudt met 8,1 procent een mooi marktaandeel zoals eerder dit jaar, MNM en Klara blijven stabiel met marktaandelen van respectievelijk 10,3 en 2,3 procent. Radio 2 klokt af op een marktaandeel van 29,8 procent en blijft daarmee veruit de grootste zender.

De mooie groei van Studio Brussel springt in het oog. Nethoofd Jan Van Biesen: “Ik ben natuurlijk blij om vast te stellen dat onze ‘reboot’ van begin dit jaar, waarin we ons inhoudelijk stevig op scherp hebben gezet, zijn effect niet heeft gemist en nog meer stubru-luisteraars inspireert. Een reeks nieuwe initiatieven zoals ‘Catch of the day’, waarin we dagelijks gloednieuwe muziek laten ontdekken. Of het succes van ons nieuw hiphopevent Hooray , bewijzen dat de rol van avontuurlijke muziekzender helemaal op ons lijf geschreven is. Straks in september, na de stomende festivalzomer, hebben we opnieuw heel wat verrassingen in petto. Zowel op de radio als op onze online kanalen.”
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#4
Qmusic bevestigt als tweede grootste zender in Vlaanderen en gaat van 11,5% naar 11,8% marktaandeel bij het brede publiek (12+). Qmusic bereikt de meeste Vlamingen tussen 18 en 54 jaar: 577.000 elke dag. Op de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen haalt Qmusic 18,5% marktaandeel. Joe haalt bij het brede publiek (12+) 8,5% marktaandeel en 13,7% marktaandeel bij de zenderdoelgroep 35-54 jarigen.

Dit alles blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers van de periode 1 maart tot en met 30 juni 2019, die vandaag, woensdag 21 augustus, bekendgemaakt zijn.

An Caers, directeur radio: “We zijn blij om te zien dat Qmusic en Joe op koers zitten. Qmusic heeft online recordcijfers neergezet in juni met onze Foute Maand, dus we bereiken meer dan ooit onze luisteraars via alle kanalen. Joe blijft het goed doen bij de frisse veertiger, die duidelijk zijn radiozender heeft gevonden.”

Qmusic heeft sinds deze week een nieuwe ochtendshow: Inge De Vogelaere maakt voortaan mee de luisteraars wakker met Sam De Bruyn en Wim Oosterlinck. Sam en Wim testen Inge vanaf volgende maandag 26 augustus of ze wel écht klaar is voor de ochtendshow in ‘Operatie Ochtendshow’. Joe kijkt uit naar de Top 2000, dé lijst van de luisteraars die vanaf 23 september te horen is. Wordt Queen met Bohemian Rhapsody voor het derde jaar op rij op nummer 1 gestemd?
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)