Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VRT-zenders zetten sterke resultaten neer (CIM resultaten)
#1
Alweer sterke resultaten voor de VRT-radiomerken: Met een marktaandeel van 8,4 procent doet Radio 1 het goed als breed actuanet, Radio 2 blijft een fenomeen met ruim 30 procent marktaandeel, MNM is de populairste jongerenzender (12- tot 24-jarigen), Studio Brussel bevestigt als muziekzender met een levendige online community en Klara bewijst zich als vaste waarde met een stabiel marktaandeel. De vernieuwde meetmethode van het CIM laat bovendien hoge bereikcijfers voor het medium radio optekenen: ruim 8 op de 10 Vlamingen luisteren dagelijks naar de Radio.

Els Van De Sijpe, manager radio: “We zijn heel tevreden met deze resultaten. Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod: Om mee te zijn, zich te laten verrassen, iets te ontdekken of te beleven. We bereiken ook veel jongeren, MNM bereikt dagelijks ruim 1 op 4 jongeren.
Om de radiobeleving te versterken, zetten we ook volop in op acties en events samen met ons publiek, zoals – in deze gemeten periode- De Strafste School, het Klarafestival, de Classics 1000 of tal van muzieksessies. Daar voelen we het enthousiasme. En via onze apps en sociale media blijven we altijd en overal heel dicht bij onze luisteraars.”

   
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Site met enkele webradio's om te beluisteren
Antwoord
#2
Qmusic is het nieuwe jaar goed uit de startblokken gegaan. Het radiostation heeft de tweede plaats overgenomen van Studio Brussel. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. VRT Radio 2 blijft favoriet, terwijl in Wallonië Radio Contact terug aan kop is.

Luistercijfers België: Qmusic pakt 2e plek af van StuBru Woensdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers.

Normaal gesproken verschenen de cijfers van de eerste golf al in mei, maar door de invoering van een nieuwe methodologie die begin van het jaar is ingevoerd, kwamen ze iets later

Vanaf nu gaat de cijfers door onder de naam CIM RAM (Radio Audience Measurement). De cijfers zijn dan ook niet 1 op 1 te vergelijken met de voorgaande metingen.

De nieuwe methodologie zorgt ervoor dat er voortaan meer luistercijfers zijn. Zo worden de luistercijfers voortaan zes keer per jaar gepubliceerd in plaats van drie keer. Vanaf nu wordt er ook continu gemeten en zijn de cijfers sneller beschikbaar. Er is ook ingezet op een vernieuwde rekruteringsmethode door online panels toe te voegen en de studie is nog preciezer dankzij digitalisering van de bevraging via een vernieuwde site en app.

Radio 2 blijft favoriet

De eerste golf van dit jaar bevat de cijfers over de periode januari tot en met april. Wederom blijft VRT Radio 2 hoog en droog aan kop. De familiezender van de publieke omroep met veel Vlaamse muziek scoort ruim 30% marktaandeel.

Q naar de tweede plaats

Bij Qmusic was er reden voor gebak. Het station kende een goede start van het nieuwe jaar en is opgeklommen naar de tweede positie met 12,4%. Eén van de aanjagers van de stijgende cijfers is de nieuwe ochtendshow met Sam de Bruyn, Heidi van Tielen en Wim Oosterlinck.

De ochtendshow van Q bereikt elke dag bijna een half miljoen luisteraars (492.000 - 12+) en is ook de best beluisterde ochtendshow bij de 18- tot 44-jarigen (zenderdoelgroep) met 21,2% marktaandeel.

An Caers, directeur radio: “Qmusic staat voor brede en populaire muziek, de meest spraakmakende ochtendshow en entertainment. We zijn heel blij dat dat weerspiegeld wordt in de resultaten. Qmusic leeft in Vlaanderen, niet alleen op de radio maar ook op al onze events en online platformen. Vanaf volgende week verhuizen we heel de zomer lang naar Oostende voor onze jaarlijkse sterkhouder: het Q-Beach House.”

Ook de VRT is blij

Studio Brussel mag zich nu het derde radiostation van Vlaanderen noemen, gevolgd door zusterstation MNM. Overigens is MNM de grootste zender bij de 12-24 jarigen.

Els Van De Sijpe, manager radio van de VRT: “We zijn heel tevreden met deze resultaten. Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod. We bereiken ook veel jongeren, MNM bereikt dagelijks ruim 1 op 4 jongeren.

Om de radiobeleving te versterken, zetten we ook volop in op acties en events samen met ons publiek, zoals – in deze gemeten periode- De Strafste School, het Klarafestival, de Classics 1000 of tal van muzieksessies. Daar voelen we het enthousiasme. En via onze apps en sociale media blijven we altijd en overal heel dicht bij onze luisteraars.”

Opvallend is dat alle grote Vlaamse zenders, met uitzondering van Radio 2 en Studio Brussel, hoger scoren dan de laatste cijfers van vorig jaar. Voor Nostalgie is het verschil met ruim een procentpunt zelfs fors.

Tom Klerkx, algemeen directeur van Nostalgie: “We zijn tevreden met de eerste resultaten van dit jaar die ons vertrouwen geven voor de zomer. We kijken reikhalzend uit naar het nieuwe radioseizoen dit najaar om onze ambitieuze strategie voor 2018 verder waar te maken.”

Geen grote zomerstop bij Joe

Joe blijft nagenoeg gelijk qua marktaandeel 12+, maar scoort goed in haar primaire doelgroep 35-54 jarigen (12,9% marktaandeel). Opvallend is dat Joe dit jaar niet meedoet aan de gebruikelijke zomerstop. In Vlaanderen is het gedurende de zomermaanden heel gebruikelijk dat deejays op andere tijden te horen zijn. Bij Joe keert de reguliere ochtendshow met Sven Ornelis en Anke Buckinx al begin augustus terug op de zender.

Wallonië

In het Franstalige gedeelte is de hitzender Radio Contact weer terug aan kop met 14,3%. De dolfijn neemt de plek over van RTBF VivaCité. Ook Bel RTL herstelde zich en heeft de derde plaats overgenomen. Nostalgie kelderde twee plaatsen en staat nu vierde.

   
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Site met enkele webradio's om te beluisteren
Antwoord
#3
In Vlaanderen heeft Qmusic de op één na best beluisterde radiozender. Dit blijkt uit de luistercijfers over de periode januari-mei 2018 (de zogenaamde golf 1).

Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender met 30,5% (31,35% in dezelfde periode vorig jaar). Tweede in de rij is Qmusic met 12,4% (11,1 in 2017), en daarna volgt Studio Brussel met 11,2% (komt van 12,41%). MNM haalt een aandeel van 9,9% (9,7%), Joe 8,9% (8,39%), Radio 1 8,4% (8,11) en Klara ten slotte heeft een marktaandeel van 2,5% (2,69 in 2017).

Nieuwe methode

De nieuwe luistercijfers is voor het eerst samengesteld op basis van een vernieuwde, meer accurate meting en bestrijkt de periode van 2 januari tot en met 6 mei van dit jaar. Uit de nieuwste meting blijkt dat ‘Sam, Heidi & Wim’ op Qmusic het populairste ochtendprogramma is bij 18- tot 44-jarigen en goed voor 492.000 luisteraars.

Werkvloer

Op de werkvloer is Qmusic ook de meest beluisterde zender (22,3% marktaandeel op 12+). Joe zet ook een mooi resultaat neer bij het algemene publiek met 8,9% (12+). Op de zenderdoelgroep 35-54 scoort Joe met 12,9%.

Tevreden

VRT-manager radio Els Van De Sijpe is tevreden met de luistercijfers. “Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons aanbod; we bereiken ook veel jongeren, naar MNM luistert elke dag 1 op de 4 jongeren.”

Wallonië

In Wallonië is Bel RTL de best beluisterde radiozender in de meetperiode januari-mei met een marktaandeel van 14,65 procent. De commerciële radiozender vult de top 3 in Wallonië met RTBF Vivacité (13,96 procent) en Radio Contact (13,75 %).

   
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Site met enkele webradio's om te beluisteren
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)