Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Qmusic grootste radiozender bij Vlamingen tussen 18 en 54 jaar
#1
Vandaag, donderdag 11 oktober 2018, zijn de nieuwe luistercijfers bekend van de periode 1 mei tot 31 augustus 2018. Door de vernieuwde CIM-meting zijn de zomermaanden voor de eerste keer gemeten. Uit de cijfers blijkt dat ook in de zomer 8 op de 10 Vlamingen naar de radio luisteren.

Qmusic heeft dankzij sterkhouders als de Foute Party en het Q-Beach House goed gescoord in de zomer. De radiozender bevestigt als tweede grootste zender in Vlaanderen met 12,5% marktaandeel bij het brede publiek (12+). Op de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen verstevigt Qmusic de positie als marktleider en groeit voor de derde keer op rij door: van 21,1 naar 22,5% marktaandeel. Qmusic is ook marktleider geworden bij jonge mensen tussen 18 en 34 jaar met 24,2% marktaandeel.

An Caers, directeur radio, is blij met de resultaten: “Het is de eerste keer dat we weten hoeveel mensen er in de zomer luisteren naar de radio. Het is heel fijn om te zien dat de Vlaming ook dan trouw blijft aan het medium. Qmusic zet fantastische cijfers neer. We zijn de grootste radiozender bij mensen tussen 18 en 54 jaar. De Foute Party, het Q-Beach House met 5 Sunset Concerten, de WK-programma’s,… de zomer is van Qmusic.”

Joe stijgt door op zenderdoelgroep 35- tot 54-jarigen: van 12,7% naar 14,4% marktaandeel. De radiozender haalt 8,6% marktaandeel bij het algemene publiek (12+). An Caers, directeur radio: “De frisse veertiger vindt duidelijk steeds meer zijn weg bij Joe. Sven & Anke zijn begin augustus al opgestart en dat is duidelijk niet onopgemerkt gebleven.”

Qmusic zet de komende maanden volop in op Rode Neuzen Dag: de Rode Neuzen Dag Schoolslag is opgestart en de komende weken komen er nog heel wat nieuwe initiatieven bij. Joe kent morgen, vrijdag 12 oktober, de grote apotheose van de Top 2000. Volgens de wetenschap zou Bryan Adams op nummer 1 moeten staan, maar wat hebben de Joe-luisteraars beslist?
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#2
De Belgen hebben ook de afgelopen maanden massaal naar de radio geluisterd. Dit blijkt uit de nieuwe zomerse luistercijfers die donderdag zijn gepubliceerd. Radio 2 blijft hoog en droog aan kop in Vlaanderen, terwijl Nostalgie de koppositie in Wallonië behoudt.

Luistercijfers België: De allereerste zomerse cijfers Donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die voortaan CIM RAM (Radio Audience Measurement) heten en zes keer per jaar verschijnen. De tweede golf van dit jaar bevat de cijfers over de periode mei tot en met augustus.

Het is voor het eerst dat er luistercijfers over de zomerperiode verschijnen in België. En dat is interessant, want in België is het heel gebruikelijk dat radiostations enkele maanden een zomerprogrammering draaien. Alle deejays gaan dan om de beurt een paar weken op vakantie. Zodra een deejay terug is van vakantie is het best mogelijk dat deze tijdelijk op een heel ander tijdstip te horen is. Zo kan de ochtenddeejay opeens het lunchprogramma presenteren in plaats van zijn eigen tijdslot.

Radio 2 blijft het populairst

Wederom blijft VRT Radio 2 hoog en droog aan kop. De familiezender van de publieke omroep met veel Vlaamse muziek daalde deze meting weer een beetje en noteert nu 30,8% marktaandeel.

Qmusic zag haar marktaandeel nagenoeg stabiel blijven. Wel groeide de hitzender de doelgroep 12-44 jaar (22,5%, +1,4%-punt) waar het marktleider blijft. Ook is Q nu marktleider bij de doelgroep 18-34 jaar (24,2%).

An Caers, directeur radio bij Qmusic eigenaar Medialaan, is blij met de resultaten: “Het is de eerste
keer dat we weten hoeveel mensen er in de zomer luisteren naar de radio. Het is heel fijn om te zien dat de Vlaming ook dan trouw blijft aan het medium. Qmusic zet fantastische cijfers neer. We zijn de grootste radiozender bij mensen tussen 18 en 54 jaar.”

MNM blijft Studio Brussel voor

Zowel bij Studio Brussel als MNM is een lichte daling te zien, waarbij MNM (10,4%) Studio Brussel (10,2%) nipt voor blijft.

“Het gezamenlijk radiomarktaandeel van de VRT blijft identiek aan de vorige golf: 63,1%. Alle netten scoren in lijn met de eerdere golven dit jaar”, zo luidt de verklaring van de publieke omroep VRT. Dat hetzelfde totale marktaandeel gescoord wordt komt overigens door de winst van Klara. De klassieke zender steeg met een half procentpunt naar 2,7%.

Grote verliezer naast Radio 2 was overigens Joe, die met 0,7%-punt daalde naar 8,6%. Rivaal Nostalgie profiteerde hiervan en zag het marktaandeel juist met 0,7%-punt stijgen naar 6,8%. Wel zag Joe het marktaandeel in haar primaire doelgroep 35-54 jaar stijgen van 12,7 naar 14,4%.

Van de nieuwe commerciële netwerkradio’s is Topradio de grootste met 0,8% marktaandeel. VBRO volgt met 0,7%.

Wallonië

In het Franstalige gedeelte van België staat Radio Nostalgie van de tweede meting op een rij op de eerste plaats. De classic hitszender deed er zelfs nog een schepje bovenop en steeg naar 15,1% marktaandeel.

Bel RTL herstelde zich van een matig voorjaar en zag het marktaandeel met 1,2%-punt stijgen naar 14,5%. Hierdoor stijgt de generalistische zender van de vierde naar de tweede plaats.

Fors verlies was er voor de publieke zender RTBF VivaCité, het station met veel regionale informatie en chansons. Het marktaandeel daalde met bijna een procentpunt naar 14,5%. Ook Radio Contact en RTBF Classic 21 zagen het marktaandeel dalen.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#3
VRT Radio 2 blijft de best beluisterde radiozender van Vlaanderen. Dit blijkt uit de meting van de luistercijfers over de periode mei-augustus van dit jaar door CIM (Centrum voor Informatie over de Media).

VRT

In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 de best beluisterde zender met een marktaandeel van 30,76 procent. Tijdens de vorige meting was het marktaandeel nog 31,2 procent. Bij Studio Brussel (VRT) lijkt de klad er een beetje in te zitten qua luistercijfers. De radiozender kon ook deze meetperiode geen groei noteren en behaalt een marktaandeel van 10,2 procent (-0,1 procent).

VRT MNM zakt van 10,6 naar 10,4 procent. 30,2 procent van de 12-tot 24-jarigen luistert dagelijks naar de radiozender. Radio 1 daalt van 7,9 naar 7,7 procent,
terwijl Klara stijgt van 2,2 naar 2,7 procent.

Qmusic

Qmusic behaald een marktaandeel van 12,46 procent. In de doelgroep van 18- tot 44-jarigen haalt de Medialaan-zender een marktaandeel van 22,5 procent. Het is al de derde keer op rij dat Qmusic stijgt. Joe behaalde een marktaandeel van 8,6 procent. Dit was vorige meetperiode nog 9,3 procent. Nostalgie groeit wel: van 6,1 naar 6,8 procent.

Wallonië

In Wallonië wordt de commerciële radiozender Nostalgie het best beluisterd met een martkaandeel van 15,1 procent. De radiozender wordt gevolgd door BEL RTL en VivaCité (RTBF).
de cijfers vind je: https://www.cim.be/nl/radio/openbare-resultaten
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)