Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NPO 3FM blijft op FM
#1
De NPO heeft absoluut geen plannen om de FM-uitzendingen van het in zwaar weer verkerende 3FM te beëindigen. Dit heeft een woordvoerder van de publieke omroep tegen De Telegraaf gezegd.

Met het vasthouden aan de FM-verspreiding van jongerenzender 3FM wil NPO een einde maken aan de publiekelijk discussie rondom de FM-frequentie van 3FM. Het marktaandeel van 3FM is in enkele jaren van twaalf procent naar 2,9 procent gezakt. Reden voor media- en radiokenners om openlijk over de komst van NPO Radio 5 op FM te speculeren. NPO Radio 5 is op dit moment alleen via het radio-aanbod van tv-aanbieders, online en via het digitale radionetwerk DAB+ te beluisteren. Ondanks het ontberen van belangrijke FM-etherdistributie is het marktaandeel van NPO Radio 5 tot boven de vier procent gestegen.

Luisteraar

Ondanks dat jongeren minder traditioneel via FM en juist meer online luisteren, blijft NPO vasthouden aan de FM-verspreiding van 3FM. Het zet hierbij de behoefte van Nederlandse luisteraars aan de kant. Dit is toch enigszins opmerkelijk omdat juist de radioluisteraars jaarlijks via het betalen van belasting de subsidie van honderden miljoenen euro’s aan de NPO bekostigt. Kenners zijn het erover eens dat met FM-verspreiding van NPO Radio 5 in plaats van 3FM veel meer Nederlanders worden bereikt. Het marktaandeel van NPO Radio 5 gaat volgens de kenners naar recordhoogte stijgen als de zender op FM te beluisteren is. Dit komt vooral omdat de oudere leeftijdsdoelgroep met FM – en juist minder met online en DAB+ – is opgegroeid.

STER

Een nadeel van het succes van NPO Radio 5 is wel dat de oudere leeftijdsdoelgroep voor adverteerders minder interessant is dan de veel jongere doelgroep van 3FM. Hierdoor komen reclame-inkomsten van STER nog verder onder druk te staan. Omdat het aantal traditionele lineaire tv-kijkers meer afneemt dan vooraf verwacht, moet de NPO de komende jaren jaarlijks zestig miljoen euro extra bezuinigen.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Site met enkele webradio's om te beluisteren
Antwoord
#2
Het blijft onverminderd slecht met de publieke jongerenzender NPO 3FM gaan. Een nieuw diepterecord werd in de periode juli/augustus door NLO gemeten.

NPO 3FM verloor in deze periode maar liefst meer dan tien procent marktaandeel. In concrete cijfers daalde het marktaandeel van 0,3 procentpunt naar 2,6 procent. Het nadert hiermee het constante marktaandeel van nichezender NPO Radio 4 dat alleen klassieke muziek uitzendt. Het is opvallend dat in de zomermaanden NPO 3FM zoveel marktaandeel verliest. De jongerenzender besteedde namelijk veel aandacht aan diverse zomerse muziekfestivals die bij de jongere luisterdoelgroep populair zijn. Ook de andere jongerenzender van Nederland Radio 538 verloor fors marktaandeel (-0,5 procent) maar blijft met 11,5 procent wel de best beluisterde radiozender van Nederland.

Radio 10

Grootste stijger in de zomermaanden was Radio 10 van Talpa Radio. Door een stijging van 0,7 procentpunt kwam het marktaandeel op 8,8 procent uit. Ook NPO Radio 1 en 100%NL realiseerden een stijging van het marktaandeel. Naast NPO 3FM zag ook NPO Radio 2 het marktaandeel dalen. Deze zender blijft na Radio 538 wel de één na best beluisterde radiozender van Nederland.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Site met enkele webradio's om te beluisteren
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)