Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De artiesten en hun vraagprijs!!
#1
De zomer, da’s heerlijk barbecueën, plonsen in ’t water, voetbal op groot scherm en... oer-Vlaamse dorpsfestivals. Elke gemeente heeft wel z’n eigen artiestennamiddag, en daar slaan flink wat artiesten munt uit. Al werken anderen dan weer ferm onder de prijs om toch maar aan de bakte komen. Dag Allemaal snorden de cijfers voor u op.
Weinig Vlaamse artiesten denken tijdens de maanden juli en ­augustus aan een gezinsvakantie. Voor hen is dit dé belangrijkste periode van het jaar, 62 dagen lang, met elke dag wel ergens een festival waar hun naam niet zou misstaan op de artiestenlijst. Maar de plaatsen zijn beperkt. Hoe verloopt de concurrentiestrijd tussen de grote namen? Wie verdient het meest? Maar ook: wie dreigt uit de boot te vallen?

Geen reden tot paniek

Een blik op de agenda van enkele van onze bekendste artiesten toont alvast dat er bij hen absoluut geen reden is tot paniek. Zo staat David Vandyck 36 keer op een podium in juli en augustus, mede dankzij z’n vaste optredens in de ‘Zomershow’ van Kusttheater ’t Colisée in Blankenberge. Kostprijs voor zo’n optreden van David? 1.295 euro, zonder begeleiding van een liveband.
Daarmee behoort David tot de goedkopere acts in Vlaanderen. Bart Kaëll bijvoorbeeld vraagt 2.610 euro voor elk van z’n 26 optredens deze zomer. Chris–toff vroeg enkele jaren geleden zelfs 6.500 euro (zomerprijzen op aanvraag, nvdr), en heeft nu 20 geboekte optredens. Willy Sommers factureert al enkele jaren iets meer dan 3.000 euro, maal 27 voor hem. En Laura Lynn boert ook goed. Meer dan veertig optredens heeft ze, en daar vraagt Laura telkens 2.250 euro voor.

Live is duurder

Wie een liveoptreden wil, moet trouwens nog veel dieper in de buidel tasten. In 2014 kostte een liveoptreden van Clouseau 28.000 euro. Stan Van Samang kreeg je toen op je affiche voor 25.000 euro. Dat heeft wel gevolgen voor hun agenda natuurlijk. Clouseau zie je maar drie keer aan het werk deze zomer, Stan Van Samang enkel op Suikerrock en Beverrock. K3 is ook een topnaam, de drie meisjes kreeg je in 2016 op het podium voor 12.000 euro.

Geen druppel bier

Maar er kan er natuurlijk maar eentje uitgeroepen worden tot dé keizer of keizerin van de zomerse dorpsfestivals. En die eer is dit jaar weggelegd voor De Romeo’s. Misschien wel de hardst werkende groep van het land de komende maanden. En dat loont. Voor een live on tape van 40 minuten krijgen de mannen 3.950 euro. En dat maal 45 optredens op twee maanden tijd. “45? Dat zijn ze dan toch niet allemaal”, reageert Chris Van Tongelen. “Met de privéfeesten erbij zijn ’t er wel nog wat meer.”

Zorgt dat niet voor bijzonder zware weken voor jullie?

Gelukkig zijn we al enkele jaren gewend aan dat tempo. Maar soms is het gekkenwerk, absoluut. Drie of vier optredens op een dag zijn eerder regel dan uitzondering. Da’s plezant, maar in het begin van het ‘seizoen’ voelen we dat toch. We worden ook een dagje ouder, hé. (lacht)

En jullie vertoeven dan ook nog eens in een wereld vol verlokkingen. Of drinken jullie geen pintje achteraf?

Na ons laatste optreden is ’t direct naar bed. En wij raken geen druppel alcohol aan in de zomer.

Al die optredens van jullie, het toont wel aan dat de dorpsfestivals het nog altijd goed doen, hé?

Ik merk wel dat de grote organisaties het moeilijker hebben om te overleven. Maar die worden dan vervangen door kleinere evenementen. We klagen zeker niet.

Wat is de reden voor die terugval bij de grotere spelers?

Tja, artiesten kosten best wat geld, hé. Er moet al een pak volk komen kijken om rendabel te zijn, en dat durven organisatoren al eens te onderschatten.

Kan je het succes van De Romeo’s verklaren?

Wij willen élke keer waar voor ons geld leveren. Dit is volgens mij trouwens het vijfde jaar op rij dat we aan hetzelfde tarief werken. De prijs de hoogte in drijven, minder optreden, en misschien evenveel verdienen... Wij vinden dat niet kunnen. We zijn en blijven mensen van het volk.

Wie jullie rekening maakt, denkt natuurlijk dat jullie zwemmen in het geld na zo’n drukke zomer.

Niet al dat geld verdwijnt in onze zakken, hé. Daar worden heel wat mensen van betaald. Misschien niet slecht om die toch wel belangrijke nuance te vermelden.

Onbereikbare droom?

Vlaamse artiesten op jouw evenement, een onbereikbare droom? Het kan ook goedkoper natuurlijk. Herbert Verhaeghe, bekend van MENT TV, komt een halfuurtje zingen voor 650 euro. Hij heeft dan ook 39 optredens gepland. Trisha, Dennie Damaro en Salim Seghers hanteren gelijkaardige tarieven, Margriet Hermans vraagt 850 euro, en ex-‘Idool’-winnaar Dean 950 euro.
Eén van de goedkoopste artiesten met enige naam moet Frank Valentino zijn. 450 euro en hij staat er. “Ik hou m’n prijs bewust ­democratisch”, zegt hij. “Organisatoren hebben het al moeilijk genoeg om een mooie affiche bij elkaar te krijgen. En ik kan perfect leven van m’n optredens, dus waarom zou ik meer vragen?”

Zijn dit dan gouden jaren voor jou en je collega’s?

Ik denk het wel. Dit doet denken aan de tijd toen ‘Tien Om Te Zien’ er nog was. Nu is er niets meer op televisie, maar zijn de optredens in tenten en op marktpleinen in de plaats gekomen. Iedereen vaart er wel bij.

Iedereen? Of zijn er ook veel artiesten die desnoods gratis komen zingen, om toch maar ervaring op te doen?

Ach, dat ga je altijd hebben. Tegenwoordig is het ook makkelijk, hé, je kan instrumentale begeleiding gewoon downloaden van het internet. Iedereen kan een podium op springen. Soms ook érg matige zangers, ja. Maar dankzij MENT TV weet iedereen nu snel genoeg wie ertoe doet en wie niet.

Bescheiden KMO

Frank houdt het goedkoop, en kan al leven van die inkomsten. Heel wat subtoppers en vaste waarden kunnen iets meer vragen, al is 1.500 euro zo’n beetje de norm. Veel goedkoper zullen ze zelden gaan. Maar opnieuw... De meesten onder hen hebben een overvolle agenda. Steve Tielens heeft 19 boekingen, Danny Fabry 23, Garry Hagger 21. Ruim voldoende dus om tijdens twee maanden de omzet van een bescheiden KMO te evenaren.

Gebrek aan respect

Alleen maar goed nieuws dus in de Vlaamse showbizz? Da’s wellicht ook te kort door de bocht. Want een insider die liever anoniem wenst te blijven, vertelt ons dat er bij de subtoppers een hevige strijd aan de gang is, om toch maar op affiches terecht te komen. En dat ze daarvoor gerust zelfs onder hun eigen prijs willen zakken. Edwin Vleminckx, organisator van het Schlagerfeest in Londerzeel, betrapte Steve Tielens (normaal 1.295 euro) er onlangs op lagere prijzen te hanteren bij een concurrerend festival.
Vleminckx besloot toen zelfs om Steve van z’n line-up te halen. “Ik hoor waaien dat hij durft te zakken tot 400 euro voor een optreden”, zegt hij. “Dat kan je niet maken. Wij zijn het die de broodwinning van de artiesten verzekeren, daar mag wel wat respect voor in de plaats komen ook.”

200 optredens per jaar

Steve ontkent dat verhaal, en laat ons weten dat een discussie over z’n contract ervoor zorgde dat hij zélf afzag van het optreden. Marc Hallez, baas van MENT TV, heeft ook geen weet van dit soort praktijken. “Dat hoeft ook niet”, zegt hij. “De winkel van de Vlaamse artiesten draait goed. Ook die van een Eveline Cannoot of Herbert Verhaeghe, want zij treden tot 200 keer per jaar op.”

Maar wel voor bescheiden prijzen. Eveline vraagt 795 euro, Herbert tussen de 650 en 900 euro.

Dat is hun keuze, hé. Ze kunnen gerust duurder gaan, maar dan zullen ze minder optreden.

Zit er dan geen verdoken armoede in de Vlaamse showbizz?

Het was een tijdlang triestig gesteld met de nieuwkomers, maar sinds kort is er wél heel veel vraag naar nieuwe namen.

Hoe verklaar je die wending?

Die nieuwe artiesten leren zichzelf in de markt zetten. Een deelname aan ‘Komen Eten’, optredens bij mij op MENT TV, het zorgt voor extra aandacht. Rasechte schlagers hoor je niet zoveel meer, maar voor een artiest die ambiance brengt, trekken organisatoren graag hun portefeuille open.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)