Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DAB+ krijgt nieuwe impuls in de Benelux
#1
Het aantal Nederlanders en Belgen dat digitaal naar radio luistert, gaat in de komende jaren stijgen. DAB+ krijgt namelijk een nieuwe impuls omdat autofabrikanten een geschikte radio standaard in nieuwe auto’s gaan leveren.

DAB+ moet vooral voor het luisteren van radio buiten de eigen woonomgeving op termijn de opvolger van FM etherradio worden. Vooral het omarmen van door automobilisten is belangrijk voor de definitieve doorbraak van DAB+. Radiozenders hebben hiervoor in de afgelopen periode fors geïnvesteerd om de zogenaamde buitenhuis ontvangst te verbeteren. In vrijwel heel Nederland kan op dit moment in de auto naar DAB+ geluisterd worden. Met DAB+ kunnen de landelijke en regionale publieke en commerciële radiozenders ontvangen en beluisterd worden. Ook zijn sommige radiozenders digitaal in de ether te beluisteren die niet met de oude FM autoradio ontvangen kunnen worden. Ontvangst binnen de eigen woonomgeving van DAB+ is niet overal in Nederland optimaal. De radiozenders zien echter in DAB+ voor ontvangst binnenhuis niet de volwaardige opvolger van FM. Hiervoor wordt online internetradio naar voren geschoven.

Europese Commissie

De Europese Commissie heeft met nieuwe wetgeving beslist dat autofabrikanten verplicht een DAB+ radio in nieuwe auto’s moeten leveren. De Europese wet moet echter door nationale overheden overgenomen worden. Die hebben hiervoor een periode van twee jaar gekregen. Binnen twee jaar, maar mogelijk wellicht eerder, moet in elke nieuwe auto die in de Benelux wordt verkocht dus een DAB+ radio aanwezig zijn.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#2
Binnen twee jaar moet bij wet geregeld zijn dat in nieuwe auto’s standaard een DAB+-radio wordt ingebouwd. Dit is officieel vorig jaar al vastgelegd in de Europese Elektrisch Communicatie Code, maar vanavond is er een officiële aankondiging op de Autosalon in Brussel.

De afspraken gelden alleen voor nieuwe auto’s. Daarin wordt naast DAB+ ook steeds vaker een internetverbinding ingebouwd om muziek te kunnen streamen. Een internetverbinding is echter niet wettelijk verplicht, terwijl DAB+ dat wel wordt. Hoe de verplichting er in Nederland exact uit gaat zien, is afwachten omdat de Nederlandse overheid dit nog moet regelen. Daarvoor heeft de regering dus twee jaar de tijd gekregen van Europa.

De verplichting is een belangrijke stap om meer mensen aan DAB+ te krijgen. Dit jaar had slechts 38 procent van de nieuwe auto’s in ons land een digitale radio-ontvanger aan boord. Sinds 2014 zijn er ruim 1 miljoen DAB+-ontvangers verkocht in ons land, waar van een groot deel ingebouwd zat in een auto.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#3
Het heeft even geduurd, maar het is zover: DAB+ wordt de standaard in Europese auto's. Dit wordt officieel aangekondigd op de Autosalon in Brussel. Dit wil niet zeggen, dat andere technieken als mobiel internet niet in auto's ingebouwd zullen worden, maar DAB+ zal altijd aanwezig zijn. Op deze manier is het uitfaseren van verouderde analoge technieken mogelijk, terwijl gratis en onbeperkte ontvangst van radio in de auto in heel Europa gegarandeerd blijft.

Voor DAB+ is dit een heel belangrijke stap, die investeren in DAB+netwerken een stuk aantrekkelijker maakt. Ook voor de luisteraar is dit goed nieuws, omdat gratis en onbeperkt luisteren zonder (internet)abonnement in de toekomst gewoon gegarandeerd mogelijk blijft.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#4
De Nederlandse publieke Omroep (NPO) en de Vereniging voor Commerciële Radio (VCR) zijn blij met de verplichting om alle nieuwe auto’s standaard te voorzien van DAB+. Binnen twee jaar moet elke nieuwe auto die in Europa op de weg verschijnt DAB+ kunnen ontvangen.

NPO en VCR blij met verplichting DAB+ in nieuwe auto’s De verplichting wordt geregeld in de Europese elektronische communicatiecode (eecc) die eind vorig jaar van kracht is geworden.

Beleidsmakers, omroepen en autofabrikanten geven vrijdagavond op de Autosalon in Brussel de aftrap voor de eccc. De EU-lidstaten hebben twee jaar de tijd om de code in nationale wetgeving om te zetten.

In Nederland zijn sinds 2014 ruim 1 miljoen DAB+ radio’s verkocht. Van de nieuw verkochte auto’s in 2018 reed 38% met een standaard DAB+ autoradio de garage uit. Zowel de NPO als de commerciële landelijke radiostations hebben sterk landelijk dekkende netwerken uitgerold. DAB+ biedt luisteraars voordelen als meer zenderkeuze in de ether en digitale geluidskwaliteit.

Jurre Bosman, voorzitter Stuurgroep Digital Radio Nederland en directeur audio NPO:

“DAB+ is stevig gevestigd in Europa en deze maatregel zorgt ervoor dat meer automobilisten spoedig de voordelen van digitale etherradio kunnen ervaren: meer keuze en digitale geluidskwaliteit. Vooruitlopend op de omzetting van deze Europese code in Nederlandse wetgeving is het van belang dat autofabrikanten en importeurs ervoor zorgen dat DAB+ zo snel mogelijk standaard of in elk optiepakket wordt meegeleverd.”

Menno Koningsberger, ceo Talpa Radio en voorzitter VCR: “Deze wet is een stevig signaal: DAB+ in Europa is ‘here to stay’!”

Jos de Groot, directeur Digitale Economie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat: “Alles in de samenleving digitaliseert. Ook de radio doet dat. Europa heeft besloten dat alle nieuwe auto’s binnen twee jaar voorzien moeten zijn van een digitale radio. Dat vind ik een hele goede stap
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord
#5
Beleidsmakers en omroepen tonen zich opgetogen over de inwerkingtreding van de Europese Elektronische Communicatie Code. Deze maakt dat binnen twee jaar nieuwe auto's met een autoradio met dab+-ondersteuning uitgerust moeten zijn.

DAB+De Europese Elektronische Communicatie Code is op 20 december 2018 in werking getreden. De Europese richtlijn stelt dat autofabrikanten vanaf die datum twee jaar hebben om autoradio's met ondersteuning voor dab+ in nieuwe voertuigen mee te leveren. Overigens noemt de richtlijn dab+ niet als zodanig, maar staat er 'een ontvanger die ten minste radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radiouitzendingen worden uitgezonden'. België en Nederland moeten de richtlijn nog omzetten naar nationale wetgeving. Op de Autosalon in Brussel trappen beleidsmakers, autofabrikanten en omroepen de inwerkingtreding naar eigen zeggen af.

Volgens de NPO moeten autofabrikanten nu al in actie komen. "Vooruitlopend op de omzetting is het van belang dat autofabrikanten en importeurs ervoor zorgen dat dab+ zo snel mogelijk standaard of in elk optiepakket wordt meegeleverd", stelt Jurre Bosman, voorzitter Stuurgroep Digital Radio Nederland en directeur audio NPO. Jos de Groot, directeur Digitale Economie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat spreekt van 'een goede stap'.

In België is het Sven Gatz, minister van Cultuur, Jeugd en Media die opgetogen is met het 'stevige signaal van Europa: "In Vlaanderen zijn we klaar. Het aanbod aan zenders is op enkele jaren verdrievoudigd, de campagne om digitaal luisteren te stimuleren werd eind vorig jaar op gang geschoten."

In Nederland had 38 procent van de in 2018 nieuw verkochte auto's een dab+-radio. In België was dat 30 procent. In totaal zijn sinds 2013 in Nederland en België respectievelijk 1 miljoen en 500.000 dab+-radio's verkocht. Dab+ is de digitale opvolger van FM in de ether. De politiek wil overschakelen op de dab+-standaard om frequentieruimte vrij te maken. Dat biedt onder andere de mogelijkheid voor meer radiozenders aanvullende digitale diensten, zoals radiotext+ en tpeg, een standaard voor het versturen van verkeersinformatie.
112 DAB+ zenders in de ontvanger (Belgie, Nederland en Frankrijk)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)